Lantbruksmuseet i Ljusfallshammar

Här upplever man landsbygden som den var förr.

Hushållsredskap, porslin och textil brukar särskilt intressera damerna. Vid våra uppbyggda miljöer med bl.a. olika kök, salen, sängkammaren och handelsboden stannar nästan alla. Smedens hem fascinerar många. Där står man gärna länge och upptäcker små detaljer.
Landsbygdens olika hantverk finns också att uppleva. T.ex. skomakeriet, snickarbod, mekaniska verkstaden och smedjan.
Här finns även skogsavdelningen,  jakt- och fiskekojan, slakten och mjölkhantering. En uppbyggd miljö som visar dåtidens bykstuga.
Gamla tiders skogs- och lantbruksmaskiner med tillhörande redskap har naturligtvis sin givna plats på ett ”Landsbygdens museum” .

Brigadmuseum

Brigadmuseum är ett upplevelsemuseum för alla! Följ med på en tidsresa från 1945-1991 där du får känna, lyssna, läsa och se hur kalla kriget påverkade Sverige. Blir du trött i benen kan du alltid slå dig ned i caféet med en kôpp kaffe och en hembakad kanelbulle.

Vår basutställning kallas Sverige i skuggan av kalla kriget. Utställningen berättar om hur Sverige påverkades, militärt och civilt, av politiska händelser runt om i världen. Utöver vår basutställning har vi tillfälliga utställningar, om allt från Röda korset till hur mode och krig har påverkat varandra. Vår tillfälliga utställningen KVINNA – från högaffel till AK 5 lyfter fram om kvinnans roll genom 400 år av militärhistoria, från soldathustrun på 1600-talet till dagens generaler och amiraler.

Grängesbergsbanornas Järnvägsmuseum – GBBJ

GBBJ bildades år 1979 i syfte att bevara TGOJ, Trafikaktiebolaget-Grängesberg-Oxelösunds Järnvägar, rullande materiel vid lokstallarna i Grängesberg.

Järnvägens huvudsyfte var järnmalmstransporter från bl.a gruvfälten i Grängesberg och ner till hamnen i Oxelösund, en sträcka på ca 255 km. Malmtransporterna upphörde i samband med gruvnedläggningen i Grängesberg år 1990. Banan hade också betydande gods och persontrafik.

Vid museet i Grängesberg finns bevarat ca 160 fordon från 1850-talet till 1970-talet. Bland rariteterna kan Du bl.a finna världens enda fungerande ångturbinlok, Sveriges första tre-cylindriga ånglok, ångloket OFWJ nr 8 tillverkat i England år 1876 samt elektrolok, diesellok och motorvagnar. Personvagnar med träkorg och öppna plattformar från 1800-talet, stålpersonvagnar från 1940-50-talet, öppna och täckta godsvagnar samt malmvagnar från 1870-talet till 1950-talet.

Vidare finns utställningar med foton och information över samtliga 60 stationer vid TGOJ-banorna, signaler, ställverksapparatur mm mm mm. På museiområdet finns lokstallsbyggnad med 10 stallplatser, varav 2 används som verkstadslokaler, ställverksbyggnad samt den stora bangården med 14 spår och en sammanlagd spårlängd av 14 km.